آیا زانو درد را تجربه کردید؟ Featured

01

زانوهای شما روزانه در معرض ساییدگی و پارگی زیادی قرار می گیرند. آنها مسئول تحمل وزن کل بدن شما، ایجاد قدرت و ثبات و جذب ضربه های زیادی در طول زندگی شما هستند. با توجه به نقش بزرگی که زانوهای ما در حرکات روزمره ایفا می کنند، جای تعجب نیست که بسیاری از ما در یک زمان یا زمان دیگری درد و درد زانوهای خود را تجربه می کنیم. زانو درد به ویژه در بین ورزشکاران شایع است. در واقع، تخمین زده می‌شود که مشکلات زانو حدود یک سوم از کل ویزیت‌های پزشکان مربوط به درد عضلانی و استخوانی را تشکیل می‌دهند.

در این وبلاگ، پزشکان ارتوپدی آموزش دیده در مرکز پا پزشکی نسخه به برخی از رایج ترین موارد مشاهده شده مربوط به زانو درد می پردازند و توضیح می دهند که چه چیزی باعث این شرایط و آسیب ها می شود.

چرا زانو درد یک مشکل شایع است؟

جدا از این واقعیت که زانوها برای بسیاری از حرکات روزمره به شدت تکیه می کنند، از نظر آناتومیکی، دلایلی نیز وجود دارد که باعث می شود زانو درد بسیار شایع باشد. زانو مفصل پیچیده‌ای است که دارای بخش‌های به هم پیوسته زیادی است که با هم کار می‌کنند، و هر چه قسمت‌های متحرک مفصل بیشتری داشته باشد، فرصت‌های بیشتری برای اشتباه کردن وجود دارد. صدمات و فشارهای مکرر از علل شایع زانو درد هستند. شرایط دژنراتیو بافت همبند نیز ممکن است، و حتی عدم تعادل عضلانی می تواند به مشکلات مربوط به زانو کمک کند.

علل شایع زانو درد چیست؟

برخی از علل شایع زانو درد عبارتند از:

رباط های رگ به رگ شده:

رباط ها نوارهایی از بافت همبند سخت و انعطاف پذیر هستند که دو استخوان را به هم متصل می کنند. وقتی چیزی را رگ به رگ می کنید، این بافت همبند آسیب دیده است. پیچ خوردگی یکی از شایع ترین علل زانو درد است.

پارگی کامل رباط:

همراه با رگ به رگ شدن رباط، پارگی کامل رباط یکی دیگر از آسیب های زانو است که می تواند باعث درد قابل توجهی شود. رباط هایی مانند رباط صلیبی قدامی می توانند به طور کامل پاره یا پاره شوند و در نتیجه زانو بی ثباتی ایجاد شود. پارگی در رباط متقاطع خلفی و رباط های جانبی داخلی یا جانبی نیز ممکن است. پارگی کامل رباط اغلب نیاز به جراحی ترمیمی دارد.

منیسک:

پارگی مینیسک یکی از دلایل شایع زانو درد در بین ورزشکاران است. منیسک یک پد غضروفی است که یک بالشتک بین استخوان‌های قسمت بالایی و پایینی ساق پا ایجاد می‌کند و اغلب در صورت چرخش شدید زانو آسیب می‌بیند.

تاندونیت:

این آسیب ناشی از استفاده بیش از حد با تحریک و التهاب تاندون مشخص می شود. تاندونیت در زانو ناشی از کشیدگی مکرر یا استفاده بیش از حد از تاندون است.

زانوی دونده:

زانوی دونده که از نظر فنی سندرم درد کشکک رانی نامیده می شود، معمولاً با استفاده بیش از حد، عدم تعادل عضلانی و ناهماهنگی های اسکلتی همراه است. در جایی که کاسه زانو روی استخوان ران قرار می گیرد درد ایجاد می شود. بیشتر در ورزشکاران (به ویژه دوندگان) و دختران نوجوان شایع است.

بورسیت زانو:

بورسیت التهاب بورس ها است که کیسه های پر از مایع کوچکی هستند که تاندون ها و رباط های زانو را مهار می کنند و اصطکاک را کاهش می دهند. بورسا می تواند پس از ضربه مستقیم به جلوی زانو ملتهب شود یا می تواند ناشی از فشار مکرر و مداوم روی زانو باشد (مثلاً از حفظ وضعیت زانو زدن)

سندرم تیبیا باند :

نوار ایلیوتیبیال  یک نوار ضخیم از بافت همبند است که در امتداد قسمت بیرونی پای شما از استخوان لگن تا قسمت بالایی ساق پا کشیده شده است. در سندرم ، این بند بیش از حد سفت می شود و به استخوان زانوی شما ساییده می شود. سندرم تیبیا باند یکی از علل شایع زانو درد در بین دوندگان است.

بیماری ازگود شلاتر :

این وضعیت باعث ایجاد یک برآمدگی دردناک در قسمت جلویی ساق پا زیر زانو در جایی که تاندون می‌چسبد، می‌شود و به دلیل کشش بیش از حد روی تاندون ایجاد می‌شود. این بیماری در میان کودکان ورزشکار که استخوان‌هایشان ممکن است با سرعت بیشتری نسبت به ماهیچه‌ها رشد کند، شایع است.

استئوآرتریت زانو:

این یک وضعیت دژنراتیو است که در آن غضروف زانو معمولاً به دلیل ساییدگی و پارگی در طول زمان بدتر می شود. در بیماران بالای 50 سال شایع است، اما گاهی اوقات در بیماران جوان تر نیز دیده می شود.

کاسه زانو دررفته (دررفتگی کشکک):

دررفتگی کشکک زمانی اتفاق می‌افتد که کاسه زانو بیرون می‌لغزد یا در اثر ضربه از جای خود خارج می‌شود. معمولاً در اثر ضربه مستقیم یا چرخش ناگهانی پا ایجاد می شود و در بین ورزشکاران جوان رایج است.

زانو جامپر (تاندونیت کشکک):

این یک علت شایع زانو درد در ورزشکارانی است که ورزش آنها پرش زیاد است. این بیماری با التهاب تاندون متصل کننده کاسه زانو به ساق پا مشخص می شود و مانند سایر اشکال تاندونیت، در اثر استفاده مکرر ایجاد می شود.

بدن های شل:

اینها معمولاً پس از آسیب دیدگی یا به دلیل شرایط دژنراتیو زانو رخ می دهند. اجسام شل معمولاً قطعاتی از استخوان یا بافت همبند هستند که در اطراف مفصل زانو شناور هستند.

درمان علل شایع زانو درد را در ارتوپدی نسخه بیابید:

مرکز زانو ارتوپدی نسخه میزبان تیمی از متخصصان آموزش دیده است که به درمان آسیب ها و شرایط زانو، چه ورزشی و چه غیر مرتبط با ورزش، اختصاص دارند. ما طیف کاملی از درمان ها را ارائه می دهیم و در صورت امکان بر درمان شرایط با روش های غیر جراحی تاکید می کنیم. اما در مواردی که جراحی ضروری باشد، بیماران ما به آخرین روش‌های روز دنیا از سوی پزشکان مجرب ما دسترسی دارند.

برخی از درمان های زانو که ما ارائه می دهیم عبارتند از:

  • تزریق کورتیزون
  • داروهای ضد التهاب
  • پلاسمای غنی از پلاکت
  • فیزیوتراپی
  • بازسازی رباط
  • آرتروسکوپی تشخیصی
  • رفع شل شدن بدن
  • ترمیم پارگی مینیسک
  • تنظیم مجدد کشکک

زانو درد ممکن است یک اتفاق رایج باشد، اما نباید چیزی باشد که به طور روزانه با آن زندگی می کنید. بنابراین اگر زانو درد دارید، امروز قرار ملاقات خود را با یکی از پزشکان مجرب ما تنظیم کنید. چه یک ورزشکار در سطح جهانی یا یک فرد عادی باشید، ما اینجا هستیم تا در مسیر بهبودی به شما کمک کنیم.