انواع درد روی پا: Featured

15 شهریور

درد روی پا  یکی از مشکلات رایج میان افراد است. هر گامی که برداشته می‌شود نیرویی معادل یک و نیم برابر وزن بدن را به پاها وارد می‌کند. در بیشتر موارد، درد روی پا به واسطه صدمه، استفاده بیش از حد، فرسایش یا کفش‌های نامناسب ایجاد می‌شود.

انواع درد روی پا:

درد روی پا می‌تواند در موقعیت‌های متفاوتی ایجاد شود، شایع ترین دلیل این مشکل فعالیت بیش از حد در موقعیت‌هایی نظیر دویدن، پریدن یا شوت کردن است. مشکلاتی که به دلیل فعالیت بیش از حد ایجاد می‌شوند عبارتند از:

درد روی پنجه  پا یا التهاب تاندون اکستانسور:

 این مشکل به واسطه پوشیدن کفش‌های تنگ و یا فعالیت بیش از حد ایجاد می‌شود. در این حالت تاندون‌هایی که در پنجه پا وجود دارند و پا و انگشتان را به سمت بالا می‌کشند، ملتهب می‌شوند و درد زیادی برای فرد ایجاد می‌کنند.

این بیماری که یکی از علت های درد روی پا هنگام راه رفتن است، عبارت است از التهاب تاندون‌های روی پا. این تاندون‌ها حرکت انگشتان را هدایت می‌کنند. علائم این بیماری شامل افزایش تدریجی درد در پنجه و روی پا، ورم کردن پا و حساسیت پنجه و روی پا به لمس می‌باشند. این بیماری ناراحتی‌های شدیدی در زمان پوشیدن کفش ایجاد می‌کند.

علت این بیماری استفاده از کفش‌های تنگ، صاف بودن کف پا، ایستادن یا راه رفتن بیش از حد، سفتی عضلات و دویدن در نقاط ناهموار می‌باشد.

تاندونیت اکستانسور:

این شکل از تاندونیت پا در اثر التهاب یا تحریک تاندون هایی که انگشتان پا را به سمت بالا می کشند، ایجاد می شود.

به طور معمول، تاندونیت تاندون های بازکننده به دلیل تکرار ایجاد می شود

اصطکاک در بالای پا یا فشار بیش از حد ناشی از یک کفش نامناسب.

در اینجا، ما به علل رایج، علائم و گزینه های درمانی برای این مشکل رایج پا نگاه خواهیم کرد.

تاندونیت اکستانسور چیست؟

بیایید با بررسی نحوه عملکرد تاندون ها شروع کنیم. تاندون ها بافت های سفت و فیبری هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. تاندون های اکستانسور به ماهیچه های جلویی می پیوندند.

تاندون‌های اکستانسور بین پوست و استخوان‌ها قرار می‌گیرند و لایه‌های کمی در اطراف آن‌ها وجود دارد و آن‌ها را مستعد آسیب‌دیدگی می‌کند که منجر به درد بالای پا می‌شود.

چه چیزی باعث تاندونوپاتی اکستانسور می شود؟

مواردی وجود دارد که خطر ابتلا به تاندونیت اکستانسور در پا را افزایش می دهد:

  • اصطکاک: تاندونوپاتی اکستانسور معمولاً به دلیل مالش پا به یک کفش تنگ رخ می دهد، یا به دلیل کوچک بودن کفش یا محکم بسته شدن آن میباشد.
  • فعالیت: افرادی که مدت طولانی را روی پاهای خود می گذرانند، به خصوص افرادی که روی سطوح ناهموار یا بالا و پایین تپه راه می روند یا می دوند، تأثیر می گذارد.
  • سفتی ساق پا: سفتی در عضلات ساق پا، عضلات بازکننده را تحت فشار بیشتری قرار می دهد و احتمال ایجاد تاندونیت را افزایش می دهد.
  • قوس پا غیر طبیعی: افرادی که قوس پا بالا دارند بیشتر به بالای پای خود فشار وارد می‌کنند و افرادی که کف پای صاف دارند، تاندون‌های اکستانسور خود را تحت فشار بیشتری قرار می‌دهند که هر دو احتمال ابتلا به تاندونیت را افزایش می‌دهند.
  • آسیب: تاندونیت اکستانسور می‌تواند پس از آسیب‌دیدگی نیز رخ دهد، مثلاً اگر چیزی سنگین به بالای پای خود انداخته باشید یا با لگد ناخوشایندی به چیزی ضربه بزنید.

علائم تاندونوپاتی اکستانسور:

علائم تاندونوپاتی اکستانسور معمولاً به بالای پا محدود می شود و گاهی به قوس پا گسترش می یابد:

  • درد بالای پا: با فعالیت بدتر و با استراحت بهتر می شود. قسمت بالای پا ممکن است حساس به لمس باشد و باعث ناراحتی پوشیدن کفش شود
  • تورم: ممکن است مقداری تورم و/یا کبودی قابل مشاهده در بالای پا وجود داشته باشد
  • کبودی: ممکن است متوجه کبودی خفیف در بالای پای خود شوید

یک آزمایش ساده برای تاندونوپاتی اکستانسور این است که سعی کنید انگشتان پا را به سمت خود بکشید در حالی که در مقابل حرکت دست خود مقاومت می کنید. اگر این کار باعث ایجاد دوباره درد در بالای پا شد، احتمالاً به این عارضه مبتلا هستید.

چگونه تاندونیت اکستانسور را درمان می کنید؟

هدف درمان تاندونیت اکستانسور کاهش تحریک، التهاب و درد در بالای پا است. تعدادی چیز وجود دارد که می تواند کمک کند:

  • یخ می تواند به کاهش درد و التهاب مرتبط با تاندونیت اکستانسور کمک کند
  • استراحت: بسیار مهم است که از فعالیت های تشدیدکننده برای مدت زمان کافی اجتناب کنید تا تاندون بهبود یابد. اگر درد دارد، بس کن!
  • یخ: استفاده منظم از یخ به کاهش درد و التهاب کمک می کند. برای اطلاع از نحوه استفاده ایمن و موثر از یخ به بخش درمان یخ مراجعه کنید
  • دارو: داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن اغلب برای کاهش درد و التهاب بالای پا استفاده می شوند.
  • بند کفش: ساده ترین راه برای درمان و پیشگیری از تاندونیت اکستانسور، تغییر نحوه بستن بند کفش است. یا گره خود را از پهلو ببندید یا یکی از سوراخ های بندکشی را در ناحیه دردناک ترین قسمت از دست بدهید. ساده به نظر می رسد، اما واقعاً تفاوت زیادی ایجاد می کند.
  • کشش ساق پا:می تواند در درمان تاندونیت اکستانسور مفید باشد.
  • تمرینات: تمرینات تقویتی برای عضلات بازکننده به بهبود قدرت و استقامت کمک می کند. کشش ساق پا همچنین می تواند کمک کند زیرا داشتن ساق پاهای سفت فشار بیشتری بر تاندون های بازکننده وارد می کند
  • آرتز: کفی‌ها و درج‌های کفش را می‌توان برای ایجاد بالشتک و حمایت از پا، از بین بردن هرگونه کشش ناخواسته از روی تاندون‌ها استفاده کرد.
  • فیزیوتراپی: علاوه بر کار بر روی یک برنامه توانبخشی، یک فیزیوتراپ ممکن است از الکتروتراپی مانند اولتراسوند درمانی برای کمک به بهبودی استفاده کند.
  • تزریق استروئید: اگر درد برطرف نشد، می توان برای کمک به کاهش التهاب، تزریق استروئید انجام داد. باید مراقب بود زیرا به طور موقت تاندون اکستانسور را ضعیف می کند

چه چیز دیگری می تواند کمک کند؟

یکی از بهترین راه‌ها برای درمان تاندونیت اکستانسور، برنامه تمرینات کششی و تقویتی است. در مورد نحوه کشش و تقویت عضلات ساق پا در بخش تمرینات ساق پا برای کمک به پیشگیری و درمان تاندونوپاتی اکستانسور و سایر علل رایج درد پا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاندونیت می تواند در تعدادی از نقاط اطراف پا و مچ پا رخ دهد. در بخش تاندونیت پا، از جمله تاندونیت آشیل که یکی از علل شایع درد پاشنه پا است، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تاندونیت اکستانسور تنها یکی از علل احتمالی درد در بالای پا است. اگر این مشکل کاملاً شبیه مشکل شما به نظر نمی رسد، از کلینیک فوق تخصص دکتر فووت کمک بگیرید  برای کمک در مورد اینکه چه چیز دیگری ممکن است در حال وقوع باشد و چگونه آن را درمان کنید

کلینیک فوق تخصص پا نسخه رزرو وقت: 02143682