اوزون تراپی چیست؟ Featured

26 مهر

اوزون تراپی، تزریق حالت مایع یا گازیِ فرم واکنش‌پذیرتر و فعال‌تر اکسیژن (یعنی اوزون (O٣) به بدن) برای ایجاد اثرات درمانی است. در میان پزشکان، بحث‌های بسیاری درباره اثربخشی این روش درمانی وجود دارد، بااین‌حال اوزون تراپی به‌عنوان روشی ایمن و با حداقل عوارض، شناخته می‌شود.

گاز اوزون، از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است که در لایه‌های بالایی اتمسفر وجود داشته و به‌طور طبیعی از زمین در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید مراقبت می‌کند. با‌این‌حال در لایه‌های پایین‌تر جو، وجود گاز اوزون، به‌عنوان یک آلودگی مضر، برای انسان شناخته می‌شود. گاز اوزون، هنگامی‌که از طریق استنشاق وارد بدن شود، باعث تحریک ریه و گلو، سرفه و تشدید علائم آسم می‌شود. مواجه طولانی‌مدت با گاز اوزون، می‌تواند به آسیب شدید ریه‌ها منجر شده و کشنده باشد.


کاربرد اوزون تراپی:
از جمله بیماری‌های که با اوزون تراپی درمان می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مشکلات تنفسی: افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند تحت اوزون تراپی قرار بگیرند. در چنین شرایطی، با رسیدن اکسیژن بیشتر به خون، فشار وارده به ریه‌ها کم می‌شود و فرد راحت‌تر قادر به تنفس خواهد بود. به همین خاطر، از اوزون تراپی در درمان آسم و بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود.


۲. دیابت: از آن جایی که روند بهبود زخم به خصوص زخم پا، در افراد دیابتی به آهستگی صورت می‌گیرد، اوزون تراپی با رساندن اکسیژن تازه به بافت ها، به تسریع روند بهبود زخم و تولید بافت جدید کمک می‌کند.

۳. اختلالات سیستم ایمنی: افرادی که از اختلالات و نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند نیز می‌توانند از اوزون تراپی استفاده کنند. مانند افراد مبتلا به ایدز.


اوزون تراپی چگونه عمل می‌کند؟

گاز اوزون ترکیب ناپایداریست که ظرف هشت دقیقه از ورود به بدن به اکسیژن معمول تبدیل می‌شود. در طی این تبدیل مقادیری انرژی و اشعه گاما تولید می‌شود که فرایند ترمیم سلول‌های آسیب دیده را سرعت می‌بخشد. در طی این فرایند و با تحریک آنزیم دی فسفوگلیسرات، ورود اکسیژن به داخل سلول‌ها و تولید ATP توسط میتوکندری‌ها تسهیل و تحریک می‌شود که دو عامل مهم در ترمیم سلول‌های آسیب دیده می‌باشند. همچنین در طی فرایند اوزون تراپی، با تحریک ماکروفاژها، روند برداشته شدن سلول‌های التهابی مرده از محل التهاب و آسیب سرعت می‌گیرد. به این ترتیب و با مجموعه این مکانیسم‌ها روند التهاب در منطقه مورد آسیب شروع به کاهش می‌کند و روند ترمیم سرعت می‌گیرد.


مزایای اوزون تراپی:

  • غیرفعال کردن باکتری‌‌ها، ویروس‌‌ها، قارچ‌‌ها، انگل‌‌ها، مخمر‌‌‌‌‌ها
  • تحریک سیستم ایمنی برای سرعت بخشیدن به بهبود
  •    بهبود گردش خون با تمیز کردن شریان‌‌ها و رگ‌‌ها
  •   پاک کردن خون و لنف
  •    عادی کردن تولید هورمون و آنزیم
  •    داشتن خواص ضدالتهابی
  •    کاهش درد
  •   توقف خونریزی
  •    بهبود عملکرد مغز و حافظه