پارگی انیسکوس Featured

18 تیر

منیسک چیست؟

منیسک دو قطعه غضروف لاستیکی C شکل در زانو است که بین استخوان ران (استخوان ران) و درشت نی (استخوان براق) قرار می گیرد. منیسک به عنوان ضربه گیر و ضربه گیر در داخل مفصل زانو عمل می کند. آنها به مفصل زانو اجازه می دهند که به آرامی سر بخورد و نیروها را در داخل زانو در حین فعالیت هایی مانند راه رفتن، دویدن و پریدن توزیع کند.

علل و علائم پارگی منیسک:

پارگی های منیسک در اشکال و اندازه های مختلف ظاهر می شوند و می توانند به دلایل مختلفی ایجاد شوند. اغلب اوقات آنها در نتیجه یک ضربه خاص مانند فرود ناشی از یک پرش یا تکل زدن در فوتبال رخ می دهند. سایر پارگی ها در طول زمان در نتیجه تحلیل (ساییدگی) غضروف ایجاد می شوند. به طور کلی، پنج نوع متداول پارگی وجود دارد – فلپ، شعاعی، عمودی، دسته‌دار و دژنراتیو. هر نوع مجموعه ای از علل و گزینه های درمانی خاص خود را دارد.

 

در موارد پارگی های ضربه ای، بیمار اغلب احساس پارگی حاد در زانو و به دنبال آن درد و تورم را تجربه می کند. در موارد پارگی دژنراتیو، بیماران گاهی اوقات شروع آهسته علائم را تجربه می کنند. هنگامی که پارگی منیسک علامت دار باشد، بیمار ممکن است درد، تورم و/یا علائم مکانیکی (کلیک کردن، گرفتن و/یا قفل شدن زانو) را تجربه کند.

درک این نکته مهم است که هر بیمار متفاوت است و علائم ذکر شده در بالا همیشه به معنای پارگی منیسک نیست. برای اطمینان از درمان مناسب آسیب باید توسط جراح ارتوپد تشخیص داده شود.

تشخیص و معاینه:

تشخیص بر اساس تاریخچه بیمار، معاینه فیزیکی و تصویربرداری (مانند اشعه ایکس و/یا ام آر آی) است. پارگی منیسک اغلب در معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. تست مک موری برای تشخیص پارگی منیسک استفاده می شود و اغلب هنگام انجام باعث درد و کلیک می شود. یافته های معاینه اضافی شامل تورم، درد همراه با دامنه حرکتی و حساسیت خط مفصلی است.

 

در بیشتر موارد، اشعه ایکس از زانو طبیعی به نظر می رسد. اگر نگرانی در مورد پارگی مینیسک یا سایر آسیب های زانو وجود دارد، معمولا MRI انجام می شود. از MRI ​​می توان برای تعیین اندازه و شکل پارگی و همچنین بررسی سایر آسیب های زانو مانند پارگی غضروف یا رباط استفاده کرد.

انواع پارگی منیسک:

منیسک یک ساختار C شکل است که در داخل مفصل زانو قرار دارد. پارگی منیسک انواع مختلفی دارد و نوع پارگی را معمولا می توان با ام آر آی زانو مشخص کرد. در اینجا 5 نوع رایج پارگی منیسک شرح داده شده است.

 

  • پارگی شعاعی: پارگی شعاعی منیسک شایع ترین است. اینها به صورت پارگی های کوچک در قسمت داخلی منیسک ظاهر می شوند. این پارگی ها در قسمت بدون عروق منیسک (جایی که خون وجود ندارد) ایجاد می شود و در نتیجه توانایی کمی برای بهبود خود به خود دارند.
  • پارگی فلپ: پارگی فلپ مینیسک (گاهی اوقات به عنوان پارگی منقار طوطی شناخته می شود) نیز معمولاً در قسمت بدون عروق منیسک ایجاد می شود. آنها اغلب می توانند علائم مکانیکی مانند گرفتن و قفل شدن ایجاد کنند زیرا می توانند به داخل و خارج شوند.
  • پارگی عمودی: پارگی های عمودی مینیسک (گاهی اوقات به عنوان پارگی های طولی شناخته می شود) پارگی هایی هستند که در امتداد منحنی دایره ای بافت مینیسک ایجاد می شوند. هنگامی که این پارگی ها به اندازه کافی بزرگ می شوند، گاهی اوقات می توانند به سمت جلوی زانو جابجا شوند و سپس به عنوان پارگی دسته سطلی شناخته می شوند.
  • پارگی دسته سطل: وقتی پارگی های عمودی مینیسک به اندازه کافی بزرگ می شوند، گاهی اوقات می توانند (مانند دسته یک سطل) به جلوی زانو جابجا شوند. این می تواند منجر به "زانو قفل شده" شود، جایی که بیمار نمی تواند مفصل زانو را به طور کامل صاف کند. پارگی دسته سطل معمولاً نیاز به ارزیابی جراحی فوری دارد.
  • پارگی دژنراتیو: پارگی‌های دژنراتیو منیسک (گاهی اوقات به عنوان پارگی‌های افقی یا پیچیده شناخته می‌شوند) در طول زمان در نتیجه «ساییدگی و پارگی» ایجاد می‌شوند و اغلب با استئوآرتریت زانو (از بین رفتن غضروف صافی که انتهای استخوان‌های ما را می‌پوشاند) همراه است. ). این نوع پارگی ها معمولاً با توجه به خون رسانی ضعیف به منیسک با افزایش سن، به خودی خود بهبود نمی یابند، اما اغلب می توان آنها را بدون جراحی با موفقیت مدیریت کرد.

درمان جراحی برای پارگی منیسک:

اکثر پارگی‌های منیسک نمی‌توانند به خودی خود زخم شوند و در نتیجه خون رسانی ضعیف به قسمت‌های داخلی بافت منیسک بهبود یابند. در نتیجه، برخی از بیماران با وجود درمان اولیه غیرجراحی، همچنان علائمی دارند که با فعالیت های مورد نظر آنها تداخل می کند. در این شرایط معمولاً جراحی توصیه می شود.

جراحی منیسک معمولاً از طریق چندین برش کوچک در اطراف زانو و با استفاده از آرتروسکوپ (دوربین مخصوص برای مشاهده داخل و اطراف مفصل زانو) انجام می شود. جراحی تقریباً 1 ساعت طول می کشد و معمولاً به عنوان یک روش سرپایی در یک مرکز جراحی سرپایی (ASC) انجام می شود.

برخی از پارگی های منیسک توسط جراح با چندین بخیه کوچک قابل ترمیم هستند. در برخی شرایط، منیسک پاره شده قابل ترمیم نیست و در نتیجه جراح بافت پاره شده منیسک را جدا می کند و از آسیب بیشتر به مفصل زانو جلوگیری می کند. اینکه آیا ترمیم انجام می شود یا نه بستگی به الگوی پارگی مینیسک، اندازه و محل آن دارد، اما کودکان و بزرگسالان جوان نسبت به سایر گروه های سنی میزان ترمیم بیشتری دارند. تصمیم برای ترمیم یا جداسازی منیسک، در نهایت در زمان جراحی بسته به الگوی پارگی، اندازه و محل پارگی گرفته می شود.

عوارض:

عوارض احتمالی با هر روش جراحی وجود دارد. با جراحی منیسک، برخی از عوارض بالقوه شامل سفتی زانو، پارگی مجدد مینیسک و عفونت است. به منظور به حداقل رساندن خطر این عوارض، جراح شما در طول عمل به شما آنتی بیوتیک می دهد (برای به حداقل رساندن خطر عفونت) و شما فیزیوتراپی رسمی را در عرض 1-2 هفته پس از جراحی شروع می کنید (برای به حداقل رساندن خطر سفتی و/یا). دوباره پاره کردن). خوشبختانه، این عوارض نادر هستند، اما زمانی که رخ می دهند، گاهی اوقات ممکن است نیاز به جراحی اضافی باشد.

بهبود:

جراحی منیسک معمولاً حدود یک ساعت طول می‌کشد و معمولاً به صورت سرپایی در مرکز جراحی سرپایی (ASC) انجام می‌شود. پس از جراحی، دستورالعمل های خاصی به بیماران داده می شود تا از بهترین نتیجه ممکن اطمینان حاصل شود. این شامل یک نسخه کوچک از داروهای ضد درد و دستورالعمل های خاص در مورد فعالیت و مراقبت از زخم است. همچنین ممکن است جراح شما را برای مدتی بعد از جراحی از عصا و زانوبند استفاده کند، بسته به اینکه آیا ترمیم یا دبریدمان انجام شده است. در بیشتر موارد، بیماران در فیزیوتراپی رسمی برای کمک به توانبخشی زانو شرکت می کنند. پس از جراحی منیسک، بیماران می توانند بین شش تا دوازده هفته پس از جراحی به ورزش بازگردند، اگرچه ممکن است بسته به جراحی خاص انجام شده متفاوت باشد.

عواقب:

به طور کلی، نتایج جراحی منیسک عالی است. با فیزیوتراپی و توانبخشی مناسب، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که به سطح فعالیت عادی قبل از آسیب برگردند. بازگشت نامحدود به ورزش هایی مانند اسکی، فوتبال، فوتبال و بسکتبال معمولاً بین 6 تا 12 هفته پس از جراحی اتفاق می افتد.

چرا نسخه را انتخاب کنید؟

بهترین شانس شما برای داشتن یک نتیجه عالی پس از آسیب مینیسک این است که کارها را در اولین بار به درستی انجام دهید. داشتن تشخیص صحیح، دریافت درمان مناسب و توانبخشی زانو، همه به موقع، مهم است. در مرکز ارتوپدی نسخه، ما جراحان پزشکی ورزشی آموزش دیده ای داریم که بر درمان آسیب های زانو تمرکز می کنند. تیم پزشکی ورزشی ما آموزش، تجربه و تخصص را برای درمان آسیب زانو و بازگرداندن شما به فعالیت های مورد علاقه خود دارد.