علائم و نشانه‌های پوکی استخوان چیست؟ Featured

26 مهر

قبل از پرداختن به موضوع جدیدترین درمان پوکی استخوان لازم است در مورد نشانه‌های پوکی استخوان بیشتر بدانید. مراحل اولیه پوکی استخوان معمولا هیچ علائم هشداردهنده‌ای ایجاد نمی‌کند. در بیشتر موارد، افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند، نمی‌دانند که مبتلا به این بیماری هستند


اگر پوکی استخوان در فردی پیشرفت کند، ممکن است با علائم زیر همراه باشد:
   

  • عقب رفتن لثه‌ها
  • عدم توانایی در محکم گرفتن اشیاء مختلف
  • ضعیف و شکننده شدن ناخن‌ها

     

    عوامل خطر پوکی استخوان چیست؟

    مهمترین عوامل خطر پوکی استخون شامل افزایش سن و یائسگی هستند که در ادامه به آن‌ها و عوامل خطر دیگر پرداخته شده است.

    سن:بزرگ‌ترین عامل خطر پوکی استخوان، افزایش سن است. در طول زندگی، دائما بدن شما بافتهای استخوان قدیمی را تجزیه می‌کند و به جای آن، استخوان‌های جدید تولید می‌کند. با این حال، هنگامی‌که سن شما به بالاتر از ٣۰ سالگی می‌ رسد، سرعت تجزیه استخوان‌ها در بدن نسبت به جایگزینی استخوان‌ها سریع‌تر می‌شود. این باعث می‌شود که استخوان‌های شما چگالی کمتری داشته و شکننده‌تر باشند؛ درنتیجه بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌گیرند.

    یائسگی:یائسگی یکی دیگر از عوامل خطر پوکی استخوان است که در زنان در سنین ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد. به دلیل تغییر سطح هورمون‌های جنسی در دوران یائسگی، ممکن است سرعت تخریب استخوان در بدن زنان زیاد شود. البته مردان نیز در این سنین به از دست دادن استخوان‌های خود ادامه می‌دهند، اما با سرعت کمتری نسبت به زنان. پس از رسیدن به سن ۶۵ تا ٧۰ سالگی، زنان و مردان معمولا با سرعت یکسانی، استخوان‌های خود را از دست می‌دهند.
    آیا پوکی استخوان ارثی است؟

    احتمال بروز پوکی استخوان در افراد یک خانواده وجود دارد، اما تاکنون ژن یا ژنهای خاص آن شناسایی نشده است. به این معنی که، ممکن است افراد از طریق وراثت، احتمال بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان داشته باشند، اما اگر یکی از والدین مبتلا به پوکی استخوان باشد، لزوما” بدین معنی نیست که کودکان نیز به این بیماری دچار خواهند شد.


سایر عوامل خطر پوکی استخوان عبارت‌اند از:
  

  • ژنتیک
  • قفقازی یا آسیایی بودن
  • داشتن سابقه خانوادگی پوکی استخوان
  • تغذیه نامناسب
  • نداشتن فعالیت بدنی یا کم‌تحرکی  
  • سیگار کشیدن
  • وزن کم بدن
  • استخوان‌بندی نامناسب


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟!

-ممکن است بخواهید درباره پوکی استخوان خود صحبت کنید ،اگر در دوران اولیه یائسگی خود هستید یا برای چند ماه است که کورتیکواستروئید هستید، یا اگر یکی از والدینتان دچار شکستگی لگن شده.

-عوامل خطر و افزایش احتمال پوکی استخوان

-تعدادی از عوامل، وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهند، از جمله سن، نژاد، انتخاب شیوه زندگی، و شرایط و درمان های پزشکی.

-خطرات غیرقابل تغییر پوکی استخوان

-برخی از عوامل خطر پوکی استخوان ،از کنترل شما خارج هستند ،از جمله:

-جنسیت : زنان ،احتمال بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان دارند ،به نسبت به مردان.

-سن:هر چه سن بیشتر شود، خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد.

-نژاد: اگر شما سفید پوست یا آسیایی هستید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان هستید.

-سابقه خانوادگی: داشتن یک والد یا خواهر و برادر مبتلا به پوکی استخوان، شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد، به خصوص اگر مادر یا پدرتان شکستگی لگن داشته باشد.

-سایز بدن: مردان و زنان که سایزهای کوچکی دارند، خطر ابتلا به پوکی استخوان بیشتری دارند، زیرا ممکن است توده استخوانی کمتری برای استخراج داشته باشند.