پیچ خوردگی زانو چیست؟ Featured

30

رگ به رگ شدن زانو آسیب رباط ها، نوارهای سفت بافت فیبری است که استخوان های قسمت بالایی و پایینی ساق را در مفصل زانو به هم متصل می کند. مفصل زانو دارای چهار رباط اصلی است.

  1. رباط صلیبی قدامی (ACL) - ACL و رباط متقاطع خلفی (PCL) داخل مفصل زانو را پل می کنند و یک الگوی "X" را تشکیل می دهند که زانو را در برابر نیروهای جلو به عقب و عقب به جلو تثبیت می کند. ACL معمولاً در طی یکی از حرکات زانو زیر پیچ خورده می شود: توقف ناگهانی. پیچش، چرخش یا تغییر جهت در مفصل؛ بیش از حد صاف شدن (هیپراکستنشن)؛ یا ضربه مستقیم به قسمت خارجی زانو یا ساق پا. این آسیب ها در بین ورزشکاران فوتبال، بسکتبال، فوتبال، راگبی، کشتی، ژیمناستیک و اسکی دیده می شود.
  2. رباط متقاطع خلفی (PCL) - PCL با ACL برای تثبیت زانو کار می کند. اغلب به دلیل ضربه مستقیم به جلوی زانو، مانند برخورد با زانو بر روی داشبورد در تصادف اتومبیل یا فرود آمدن سخت روی زانوی خم شده در حین ورزش، پیچ خورده می‌شود. در ورزشکاران، آسیب های PCL در بین کسانی که فوتبال، بسکتبال، فوتبال و راگبی بازی می کنند، شایع تر است.
  3. رباط جانبی داخلی (MCL) - MCL از زانو در امتداد سمت داخلی ساق پشتیبانی می کند. مانند ACL، MCL می تواند با یک ضربه مستقیم از پهلو به قسمت بیرونی زانو یا ساق پا پاره شود، ضربه ای که می تواند در فوتبال، فوتبال، هاکی و راگبی اتفاق بیفتد. MCL می تواند در اثر پیچش شدید زانو در حین اسکی یا کشتی آسیب ببیند، به ویژه زمانی که یک زمین خوردن، ساق پا را به سمت بیرون می پیچد و از قسمت بالایی ساق دور می شود.
  4. رباط جانبی جانبی (LCL) - LCL از قسمت بیرونی زانو پشتیبانی می کند. این کمترین احتمال رگ به رگ شدن رباط زانو است زیرا بیشتر آسیب های LCL در اثر ضربه ای به داخل زانو ایجاد می شود و این ناحیه معمولاً توسط پای مخالف محافظت می شود.

درمان فوری برای پیچ خوردگی زانو مشکوک:

  • آسیب دیدگی زانو می تواند در عرض چند ثانیه باعث درد و تورم قابل توجهی شود. روش RICE و داروهای ضدالتهابی می‌تواند به کاهش این علائم در زمان انتظار برای مراقبت‌های پزشکی کمک کند:
  • استراحت: استراحت دادن به زانوی آسیب دیده خطر آسیب بیشتر یا آسیب به مفصل را به حداقل می رساند.
  • یخ: یک کیسه یخ پیچیده شده در یک حوله یا یک کمپرس خنک را می توان در فواصل پانزده دقیقه روی زانوی آسیب دیده اعمال کرد و بین هر جلسه مکث کرد تا به پوست آسیبی نرسد. یخ زدن مفصل به کاهش تورم موجود کمک می کند.
  • فشرده سازی: پیچیدن یک باند کشسان در اطراف زانو می تواند فشرده سازی ملایم مفصل را ایجاد کند و به کاهش التهاب موضعی کمک کند. به بیماران توصیه می شود که بانداژ را آنقدر محکم نبندند که دردناک باشد یا گردش خون را قطع کند.
  • بالا بردن:زانوی آسیب دیده باید با یک بالش یا جسم نرم دیگر بلند شود. این کار از تجمع خون در ناحیه آسیب دیده و ایجاد تورم جلوگیری می کند.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن ممکن است به ورزشکار داده شود تا تورم زانوی آسیب دیده کاهش یابد.
  • به منظور اطمینان از آسیب بیشتر مفصل زانو و رباط‌ها، مهم است که قبل از بازگشت به فعالیت‌های تحمل وزن یا تمرینات ورزشی یا رقابت، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

درمان های غیر جراحی برای پیچ خوردگی زانو:

اکثریت قریب به اتفاق رگ به رگ شدن زانو را می توان با روش های غیرجراحی که بر بازگرداندن زانو به قدرت کامل متمرکز است، درمان کرد.

  • فیزیوتراپی پس از یک دوره اولیه درمان برای تسکین درد، معمول است که پیچ خوردگی زانو با فیزیوتراپی درمان شود. فیزیوتراپی شامل ترکیبی از تمرینات با هدف تقویت زانو و فعالیت هایی است که انعطاف پذیری زانو را افزایش داده و بازیابی می کند. دو جزء اصلی فیزیوتراپی عبارتند از:
  • تمرین با وزنه: یک فیزیوتراپیست از بیمار می خواهد وزنه های کمی را در ست های تکراری بلند کند. این تمرین ممکن است شامل نوارهای مقاومتی، بریس های وزن دار یا تجهیزات ورزشی باشد که مفصل زانو را درگیر می کند. با گذشت زمان و به صورت کنترل شده و پیش رونده، تعداد تکرارها و وزنه ای که بلند می شود افزایش می یابد.
  • کشش برای انعطاف پذیری یک درمانگر همچنین ممکن است بخواهد به طور منظم دامنه حرکت یک ورزشکار معین را به صورت دوره ای اندازه گیری کند و تمرینات کششی را ارائه دهد که ممکن است آن را افزایش دهد. به طور معمول، بازگشت به دامنه حرکتی و انعطاف پذیری کاملاً طبیعی نشانه آن است که یک ورزشکار تقریباً آماده بازگشت به تمرینات ورزشی است.
  • طول و شدت برنامه فیزیوتراپی به عوامل مختلفی مانند سن، سابقه پزشکی، سطح رقابت ورزشی و شدت رگ به رگ شدن زانو بستگی دارد.

جراحی برای پیچ خوردگی زانو:

در صورتی که رگ به رگ شدن زانو شدید باشد، ممکن است جراحی برای ترمیم رباط(های) آسیب دیده لازم باشد. جراحی معمولاً تنها در صورتی توصیه می شود که پیچ خوردگی زانو درجه III (پارگی کامل رباط) باشد.

به طور معمول، ترمیم جراحی رباط زانو به روش آرتروسکوپی انجام می شود که یک روش کم تهاجمی است. جراحی آرتروسکوپی شامل ایجاد یک برش کوچک (معمولاً کمتر از نیم اینچ) در جلو یا پشت زانو و قرار دادن یک دوربین مینیاتوری در پا است. این دوربین برای ارزیابی میزان آسیب وارده به زانو استفاده خواهد شد. پس از انجام این کار، ابزارهای کوچکی نیز به منظور برداشتن یا ترمیم بافت آسیب دیده وارد زانو می شوند.

علائم رگ به رگ شدن زانو:

بسته به اینکه کدام رباط دچار رگ به رگ شدن شده است، ممکن است علائم مختلفی را تجربه کنید. برای رگ به رگ شدن ACL، ممکن است در زمان آسیب دیدگی صدای پاپ بشنوید و احساس کنید که زانوی شما نمی تواند شما را حمایت کند.

اگر رگ به رگ شدن PCL داشته باشید، ممکن است پشت زانوی شما درد بگیرد و اگر بخواهید روی آن زانو بزنید ممکن است بدتر شود.

برای پیچ خوردگی های LCL و MCL، ممکن است به نظر برسد که زانوی شما می خواهد به سمت مخالف رباط آسیب دیده کمانش کند و احتمالاً در جایی که آسیب دیده است، حساس است.

اکثر افراد مبتلا به پیچ خوردگی زانو حداقل برخی از موارد زیر را تجربه خواهند کرد:

  • ورم
  • ضعف
  • کمانش
  • کبودی
  • لطافت
  • درد
  • ظاهر شدن
  • سفتی، سختی
  • اسپاسم عضلانی

علل پیچ خوردگی زانو زانو:

هر فعالیتی که زانوی شما را مجبور کند از موقعیت طبیعی خود خارج شود، می تواند باعث پیچ خوردگی شود.

  • ACL اغلب هنگام انجام یک ورزش دویدن یا تماسی مانند فوتبال، بسکتبال، فوتبال یا ژیمناستیک آسیب می بیند که معمولاً در نتیجه پریدن یا چرخش ناگهانی است.
  • همچنین اگر زانوی خود را بیش از حد صاف کنید یا اگر چیزی در زانو یا ساق پا به شما برخورد کند، ممکن است رخ دهد.
  • PCL ممکن است در تصادف اتومبیل در اثر برخورد زانوی شما با داشبورد یا در یک ورزش که جلوی زانوی شما در حالی که خم شده است آسیب ببیند. افتادن شدید روی زانو نیز می تواند باعث پیچ خوردگی PCL شود.
  • اگر ضربه ای به داخل زانوی خود وارد شوید، می توانید LCL خود را رگ به رگ کنید. این نسبت به سایر انواع پیچ خوردگی کمتر رایج است زیرا پای دیگر شما از این ناحیه محافظت می کند.
  • رگ به رگ شدن MCL معمولاً به دلیل برخورد چیزی با پای شما از پهلو یا زمین خوردن که باعث می شود ساق پای شما از ران به سمت خارج بپیچد، ایجاد می شود.

نحوه تشخیص :

  • پزشک رباط‌ها را با فشار دادن بر روی رباط‌ها آزمایش می‌کند تا ببیند آیا ناپایداری وجود دارد یا اینکه مفصل ثابت است.
  • اگر زانوی خود آسیب دید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این امر به ویژه اگر نمی توانید بایستید، احساس می کنید که زانوی شما فرو می ریزد، یا پای شما متورم یا برآمده به نظر می رسد، بسیار مهم است.
  • پزشک زانوی شما را معاینه می‌کند، ورم و کبودی را بررسی می‌کند و از شما می‌خواهد آن را حرکت دهید تا تحرک شما مشخص شود. آنها آن را با زانوی سالم شما مقایسه می کنند.
  • آنها همچنین می خواهند بدانند که هنگام آسیب دیدگی چه می کردید، آیا صدای پاپ را شنیدید، و چقدر طول کشید تا دردناک شود.
  • همچنین ممکن است برای شما آزمایش های تصویربرداری انجام شود. اشعه ایکس نشان می دهد که آیا استخوان شکسته ای وجود دارد، اما روش های تصویربرداری دیگر به پزشک اجازه می دهد تا ساختارهای مختلف و غیر استخوانی را در داخل زانوی شما ببیند. این شامل رباط ها و سایر بافت هایی است که از آن حمایت می کنند.
  • رگ به رگ شدن زانو بر اساس شدت درجه بندی می شود. رباط بیش از حد کشیده درجه 1 است. رباط نیمه پاره شده درجه 2 است. رباطی که به شدت پاره یا جدا شده باشد درجه 3 در نظر گرفته می شود.

تشخیص:

ارزیابی فردی که زانوی خود آسیب دیده است شامل آزمایش رباط های مختلفی است که ممکن است در نتیجه رگ به رگ شدن زانو آسیب ببینند. مانورهای خاصی در آزمایش‌ها وجود دارد که می‌توانند هر یک از این رباط‌ها را جدا کنند تا به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک کنند تا علت دقیق ناراحتی شما را تعیین کند.

 

اغلب آزمایش‌های تخصصی مانند اشعه ایکس و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) در صورت وجود نگرانی از آسیب جدی‌تر یا اگر تشخیص نامشخص باشد، انجام می‌شود.

به دو دلیل گفتن اینکه فردی "زانو رگ به رگ شدن" دارد، تشخیص چندان مفیدی نیست:

به شما نمی گوید کدام رباط آسیب دیده است. این مهم است زیرا رباط های مختلف به طور بسیار متفاوتی درمان می شوند. به عنوان مثال، آسیب های رباط صلیبی قدامی (ACL) اغلب نیاز به بازسازی جراحی دارند. از سوی دیگر، آسیب های لیگامان جانبی داخلی (MCL) به ندرت نیاز به جراحی دارد.

این به شما نمی گوید که رباط چقدر آسیب دیده است. دلیل اهمیت این موضوع این است که آسیب های جزئی معمولاً نیاز به درمان جزئی دارند. صدمات شدیدتر ممکن است به درمان اساسی، توانبخشی و احتمالاً جراحی نیاز داشته باشد.

با وجود این، اغلب به بیماران گفته می شود که دچار رگ به رگ شدن زانو هستند. اگر تشخیص داده شد که دچار پیچ خوردگی زانو هستید، سعی کنید اطلاعات بیشتری کسب کنید. دریابید که کدام رباط‌ها آسیب دیده‌اند و سپس می‌توانید درباره درمان‌ها و توانبخشی‌های احتمالی بیشتر بدانید.

درجات پارگی رباط عبارتند از:

  • درجه I: آسیب جزئی که احتمالاً با استراحت و تغییرات فعالیت در طی 1-2 هفته بهبود می یابد.
  • درجه دوم: آسیب متوسط ​​با پارگی جزئی رباط که به محدودیت های بیشتری در فعالیت ها نیاز دارد و ممکن است 4 تا 6 هفته برای بهبودی طول بکشد.
  • درجه III: پارگی کامل یا تقریباً کامل رباط. بسته به رباط آسیب دیده، این ممکن است به توانبخشی طولانی تر یا مداخله جراحی نیاز داشته باشد.
  • این طبقه بندی های کلی تا حدودی دلخواه هستند و حقیقت این است که یک رباط می تواند به طرق مختلف در یک طیف از عدم آسیب تا پارگی کامل آسیب ببیند. بنابراین، این دسته‌بندی‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند تا به ورزشکاران احساس شدت آسیب و یک جدول زمانی برای بازگشت مورد انتظار به تلاش‌های ورزشی خود بدهند.

همانطور که گفته شد، مشکل اصلی در مورد نامیدن آسیب به رگ به رگ شدن زانو این است که این کلمات اطلاعات مفیدی را ارائه نمی دهند. دانستن رباط خاص آسیب دیده به ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما کمک می‌کند تا بهترین درمان را پیدا کنید تا اطمینان حاصل کنید که در اسرع وقت به فعالیت‌های عادی خود باز می‌گردید.

کلینیک فوق تخصص پا نسخه شمارا در راه رسیدن به سلامتی کامل همراهی میکند.